Este poziția asezat in W greșită?


In poziția asezat in W copilul stă sprijinit pe funduleț cu genunchii îndoiți și picioarele poziționate în exteriorul șoldurilor. Astfel, picioarele și corpul formează litera W.

Adesea copiii adoptă, pentu perioade scurte de timp, acestă poziție în timp ce se joacă, schimbă poziția, revin în așezat în W și tot așa. Este în regulă pentru un copil să stea așezat în W atâta timp cât copilul nu rămâne în această poziție pentru perioade mari de timp sau nu este folosită ca o poziție obișnuită pentru activitățile zilnice (joc, scris, citit, TV, tabletă, laptop etc.)!

  Dacă așezat în W este o poziție folosită pentru perioade lungi de timp, copilul se poate confrunta cu probleme de natură ortopedică, musculară și/ sau de dezvoltare motorie, astfel:

 Slabă dezvoltare a mușchilor trunchiului: baza mare de sprijin pe care o oferă poziția “așezat în W” facilitează poziția verticală a trunchiului, dar fără a utiliza mușchii abdomenului și spatelui la capacitatea la care sunt folosiți în alte poziții în așezat. Astfel copilul își “asigură” echilibrul de care are nevoie pentru activitățile desfășurate fără prea mari eforturi, iar aceasta intervine în mod negativ în dezvoltarea motorie!

Mișcările în diagonală ale corpului sunt “blocate”: această poziție nu încurajează copilul să își rotească corpul cu scopul de a apuca obiecte în diagonală, spre exmplu, aflate în partea dreaptă a corpului cu mâna stângă, sau obiecte aflate în partea stângă a corpului cu mâna dreapta. Copilul este “fixat” într-un singur loc, iar acestă poziție îi oferă o singură direcție în care să se joace/ scrie/ citi etc. – doar în față, fără să permită rotația trunchiului și transferul greutății pe o parte sau alta a corpului (pentru a apuca obiecte din lateralul corpului)! Aceaste deprinderi, de a roti trunchiul sau de a transfera greutatea corpului de pe o parte pe alta, permit copilului, spre exemplu, să alerge fără a cădea ori să treacă linia de mijloc a corpului când scrie sau desenează.

Întârziere în stabilirea mâinii dominante și dezvoltarea deficitară a abilităților motorii rafinate: deoarece în “asezat in W” nu se realizează rotația trunchiului, copilul este mai puțin stimulat de a apuca în diagonală și, în schimb, apucă obiectele din partea dreaptă cu mâna dreaptă și cele din partea stângă cu mâna stângă. Astfel, copilul nu experimenetază apucarea obiectelor în diagonală, stabilirea mânii dominante (dreapta sau stânga) este întârziată, iar abilitățillor motorii rafinate (ex. a colora, a scrie, a mânca singur, a folosi periuța de dinți etc.) sunt slab dezvoltate.

Când un copil nu stă în “asezat in W” exersează și dezvoltă controlul trunchiului și a rotației acestuia, neceare atât pentru trecerea liniei de mijloc (apucarea unor obiecte în diagonala) cât și pentru perceperea cele două părți ale corpului (dreapta/ stânga).

 Lipsa echilibrului atunci când copilul stă într-un picior: copiii care stau asezat in W au mușchii aductori ai coapsei și mușchiul tensor fascia latae tensionați, acesta însemnând că au dificultăți în a mențiune echilibrul când stau într-un picior. Astfel trunchiul alunecă într-o parte, genunchiul se rotește spre interior, iar pentru a-și menține echilibrul copilul folosește mult mâinile.

Mers cu vârfurile spre interior: asezat in W poziționează picioarele în rotație internă, astfel poziția vicioasă de mers cu vârfurile în interior este mult mai ușor adoptată de către copii.

Este favorizată luxația șoldului (mai ales în cazul copiilor cu infirmități motorii cerebrale sau a copiilor hipotoni): dacă un copil are deja probleme cu șoldurile, poziția așezat în W poate provoca tensiune în articulația șoldului, crescând probabilitatea luxației acestuia;

În cazuri extreme, această poziție poate torsiona tibia: așezat în W favorizează răsucirea tibiei spre exterior, iar lăbuța piciorului este poziționată în exterior chiar dacă genunchii sunt poziționați spre înainte, provocând dureri de genunchi și creșterea suprasolicitării musculare în zona șoldurilor, genunchilor și a gleznelor. Astfel copilul dezvoltă o biomecanică greșită, de cea fiziologică, normală, în articulațiile șoldurilor, genuchilor și gleznelor, iar mersul și alergatul sunt afectate.

Ce putem face să corectăm poziția “asezat in W”?

Dacă copilul preferă această poziție sunt câțiva pași pe care îi putem urma pentru a corecta acest obicei:

 Reamintim copilului să își schimbe poziția ori de câte ori îl vedem “asezat in W”;

Oferim copilului alte poziții alternative de stat: spre exemplu așezat cu picioarele încrucișate, așezat cu picioarele întinse, așezat cu picioarele pe aceeași parte, așezat pe o parte sau pe burtică cu picioare încrucișate. Aceste poziții permit rotirea trunchiului pentru a apuca obiecte în diagonală și pentru a facilita adoptarea altor poziții precum pe genunchi, în patru labe sau stând. Aceste poziții facilitează mișcările de întindere, rotire, răsucire, aplecare laterală atât de importante pentru dezvoltarea coordonării, forței/rezistenței și flexibilității trunchiului și picioarelor.

 Dragi părinți, pentru a corecta poziția “așezat în W” este nevoie de multă răbdare și practică!