ROTACISMUL - corectarea sunetului "R"


 Rotacismul reprezinta o tulburare de limbaj, care se manifesta prin diverse dificultati de pronuntie corecta a sunetului "R".

  In general, pana in jurul varstei de 3-4 ani, multi copii pronunta gresit sunetul R sau il inlocuiesc cu alte sunete (cel mai adesea cu sunetul L) . Parintii ar trebui sa își facă griji dupa ce copilul se apropie de varsta de cinci ani și problema nu a dispărut.

  Recomandabil ar fi ca părinții sa il duca pe micut cat mai devreme la logoped.

 Corectarea sunetului R se desfasoara in fata oglinzii, unde logopedul ii arata copilului care este pozitia limbii, a buzelor, dar si a obrajilor. O atentie deosebita este acordata aerului expirat in timpul pronuntiei sunetului R, acompaniat poziționarea palmei copilului in fata gurii logopedului.

  Pentru a se obtine o pronuntie cat mai corecta a sunetului R, atat buzele cat si dintii trebuie sa se afle in pozitia intredeschisa, la articularea corecta fiind folosit cu preponderenta varful limbii.

   Copilul este invatat in fata oglinzii sa isi pozitioneze limba, respectiv :

•Partea posterioara a acesteia (ce trebuie sa ia forma unei lopatici) trebuie sa atinga cu marginile din lateral dintii superiori ai copilului (numai pana la canini)

•Partea anterioara a limbii este in pozitia ridicat, pana la nivelul incisivilor amplasati pe maxilarul superior

•Cu exceptia varfului, limba este bine fixata, ea vibrand intre dintii superiori si alveole la expirarea aerului

   Vibratia limbii, intre alveole si dintii superiori, trebuie sa se realizeze la nivelul varfului acesteia.

 Pentru obtinerea pronuntiei cat mai corecte a sunetului R, logopedul realizeaza cu copilul diverse exercitii:

•Umflarea obrajilor si eliminarea cu putere a aerului din cavitatea bucala

•Ascutirea limbii, urmata de rotunjirea acestea

•Rotunjirea limbii si pozitionarea acesteia intre dinti si ulterior intre buze

•Obtinerea vibratiei la nivelul varfului limbii

•Imitarea sunetului scos de un cal, la pozitia trap – limba se pozitioneaza in sus, amplasandu-se in spatele dintilor incisivi superiori

•Imitarea senzatiei de frig ( „Brrr”), imitarea maraitului unui caine ( „mrrr” ) sau a mormaitului ursului („Morrr”), imitarea galopului/trapului, imitarea sunetului scos de un greier („Cri-cri”), imitarea sunetului ciorii („Cra-cra”), a soneriei unui ceas, etc

   Pronuntia corecta a sunetului R poate fi obtinuta si prin derivarea unor sunete conexe :

•Sunetul aferent silabei „iz” – varful limbii fiind orientat catre alveolele superioare

•Sunetul J – prelungit, in paralel cu impulsuri fine sub barbia copilului

•Sunetele T-D ori D-T-L pronuntate cu mare rapiditate (imitarea tobei - td).

 Dacă aceste metode nu dau rezultate, logopedul poate apela la o spatula logopedică.

  Odata obţinut, sunetul R va fi alaturat altor sunete pentru a fi pronuntat în silabe, apoi în cuvinte.

  Dupa obtinerea corectarii sunetului R, logopedul trece la fixarea acestuia in silabe si in cuvinte (implicit in propozitii), urmate de consolidarea sunetului pronuntat corect.

  In faza initiala, exercitiile de pronuntie a sunetului R sunt realizate in soapta, tonalitatea vocii copilului crescand pe masura ce acesta realizeaza o pronuntie cat mai corecta a sunetului R.

   Sunetul R, rostit corect, se introduce :

•In silabe directe – ara, are, aro, ire, ore, ora, oro, uru, aru, eru, eri, ori, iri, ira, ura, uri, etc

•In silabe repetate - rare, rara, riri, rari, rere, ruru, roro, rira, rare, reri, ruri, raru, riru, rori, riro, rora, raro, rari, etc

•In diverse combinatii consonantice – precum cra, pra, pro, urt, cred, ard, pri, arm, cri, pre, cru, cre, orn, bra, urs, tre, org, ort, ord, etc

•In diverse combinatii cu diftongi – rau, rao, reu, roi, rue, rio, rei, rie, rea, rau, roa, etc

•In diverse structuri verbale : ra – ram – ramura - ramurica, ro – rom – romanas – romanesc – romaneste

•In diverse cuvinte, cu sunetul R aflat in pozitie initiala – rama, radu, rica,revista, regina, rochie, repezit, ramura, radio rata, rosu, raba, rana, rece, roman, rupere, risc, roata, raza, robotel, rumegus, etc

•In diverse cuvinte, cu sunetul R aflat in pozitia mediana – cioara, gara, soare, floare, bara, vara, sarw, curaj, caruta, cartofi, crengi, tara, seara, iara, biserica, camera, pasare, printesa, doctor, iepure, corabie, cantaret, bautura, etc

•In diverse cuvinte, cu sunetul R pozitionat la finalul acestora – dor,pahar, mor, par, pahar, zidar, bucatar, mar, cor, cocor, secretar, sertar, magar, nor, cer, zbor, fir, scolar, zidar, mir, ziar, zahar, mustar, cersetor, picior, semafor, etc

   In plus, micul pacient este pus sa repete si diverse expresii si propozitii in care sunetul R este preponderent :

•Rar, carare, revedere, bar, carare, racoare

•“Rica raceste rapid”. “Bucatarul rupe ramura”. “Rata rupe gardul”

   Apoi se realizează exercitii specifice pentru diferentierea sunetului R de sunetul L, prin intermediul :

•Paronimelor – lac / rac, lada / rada, lupta / rupta, lege / rege, loz / roz, lama / rama, etc

•Propozitiilor – ‘Raluca rupe rochita’. ‘Liana aduna lalele’, etc        

 In ultima faza a sedintelor de logopedie se are in vedere automatizarea sunetului R in vorbirea uzuala a copilului, specialistul repetand cu acesta diverse propozitii simple, cu sunetul R aflat in pozitia initiala, pozitia mediana, dar si in pozitia finala.